Påbud om merking av retusjert reklame i Norge
Foto: Cheyenne hentet fra Unsplash
Er du lei av reklame for hudpleie og sminke der modellen sin hud er uten en eneste pore eller linje?
Nå ser det ut som vi får en lov som påbyr merking av slik reklame der personene vi ser har blitt retusjert! Er ikke det en god nyhet?
Fredag 9. april la nemlig regjeringen frem et lovforslag om påbud om merking av retusjert reklame. På Regjeringen.no leser man at merkeplikten gjelder reklame der kroppsfasong, kroppssstørrelse eller hud er endret ved retusjering eller annen manipulering.
Også reklame og sponsede innlegg i sosiale medier skal merkes.
Tar opp kampen mot kropps- og utseendepress
Lovforslaget er et ledd i regjeringens arbeid mot kropps- og utseendepress, og da særlig blant barn. Det var barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad (KrF) som la frem lovforslaget.
– Eg vil at barn og unge skal få vekse opp utan å oppleve press om å forandre kroppen sin for å bli «bra nok», seier Ropstad.
Merking av retusjert reklame i Frankrike
I Frankrike har det vært påbudt med merking av retusjert reklame siden oktober 2017. Reklamen må merkes med teksten «photographie retouchée» som betyr retusjert fotografi.
Loven – som media gjerne omtaler som Photoshop-loven – gjelder retusjering av kroppsfasong og -størrelse. Det er ikke påbudt å merke retusjering av hud, slik som man foreslår i Norge. Jeg synes det er flott at hud inkluderes i Norge, slik at det tar opp kampen ikke bare mot kroppspress men også utseendepress generelt.
Les innlegget om «Skinimalism» og kroppsnøytalitet.
Så hvordan ser denne retusjeringsmerkingen ut i Frankrike? Vel, du må i alle fall ta på deg brillene for å se den! I følge loven skal merkingen være lett å lese, og skille seg klart ut fra resten av innholdet i reklamen. Men noe størreslsesforhold eller andre krav til utforming gis ikke.
Det resulterer i merking som dette:
Et standardisert merke i Norge
Men hva med merkingen av retusjert reklame i Norge, hvordan vil den se ut?
Ropstad forteller til MinMote at det ønsker å lage et tydelig, standardisert merke som vil gjøre det enkelt for forbrukere å se når utseendet til personen som er avbildet i reklamen er endret.
Det høre ut som en god idé når man ser på hvordan merkingen praktiseres i Frankrike der de ikke har et slikt standardisert merke.
Et viktig steg i riktig retning
Selvsagt vil ikke en slik lov umiddelbart fjerne retusjerte bilder i reklamer.
Men det vil i alle fall gjøre forbrukerne oppmerksom på retusjeringen. Forhåpentligvis vil det til en viss grad motvirke at man konstant sammenlikner seg selv med urealistiske idealer. Dessuten synes jeg også at det vil gjøre reklamen mindre misvisende, særlig når det gjelder hudpleieprodukter og sminke.
Som Ropstad forteller til MinMote så håper man annonsører ikke skal synes det er særlig attraktivt å bruke retusjerings-merket. Forhåpentligvis vil de da vurdere å la være å endre utseendet på personer avbildet i reklamene deres for å slippe å bruke merket. Jeg er veldig spent på hvordan dette merket kommer til å se ut!
En positiv konsekvens på lang sikt vil da kunne være at det blir mindre vanlig med retusjert reklame, og dermed mindre kropps- og utseendepress!
Hva synes dere, er ikke dette en god nyhet?